. 

 

MUSICA LIRICA

 

Een flexibel ensemble met een vaste kern van 5 prominente

musici die allen hun sporen verdiend hebben op de nationale en internationale

concertpodia.

Afkomstig uit diverse gerenommeerde orkesten en ensembles zoals het Radio

Filharmonisch Orkest, Het Ballet Orkest, het Groot Omroep Koor en het Mondriaan

Kwartet komen zij een aantal keren per jaar bij elkaar om de mooiste muziek op de

mooiste plekken te spelen.

Bijzondere kerkjes, oude kloosters, musea en andere inspirerende locaties vormen

het decor voor zorgvuldig uitgebalanceerde programma’s waarin vaak combinaties

van vocale en instrumentale muziek te horen zijn.

Bekende en minder bekende werken uit de (vroege ) barok, maar ook verrassende

werken uit latere periodes.

Thematische programma ;s maar ook soms gewoon een aantal mooie stukken bij

elkaar.

Kortom, voor de musici een feest om te spelen, voor het publiek een feest om naar te

luisteren.

 

 

 

Annette de Rozario - sopraan

Edwin Blankenstijn - viool

Frits Wagenvoorde - viool

Willemiek Tavenier- violoncello

Jan van Grootheest - klavecimbel

  

Waanzin; Weemoed in de Italiaanse Barok

 

De doldraaiende dans ‘La Folia”, het gekmakende verdriet van Orfeus om het verlies

van zijn geliefde Eurydice, en steeds de weemoed, de weemoed…….

 

A. Falconieri (1589-1656) La Folia

 

A.Falconieri Eroica a tre

 

L. Rossi ( 1597-1653) “Lagrime” uit “L’Orfeo”

 

S.Rossi ( 1570-1630) Due Sonate

 

L. Rossi ( 1597-1653) “Lasciate Averna” uit “L’Orfeo”

 

 

B.Marini ( 1597-1663) Sonata sopra La Monica

 

A.Vivaldi ( 1678- 1741) La Folia

 

 

A.Falconieri ( 1589-1656 ) is een van de minder bekende namen uit de vroeg-barok. Toch staat zijn muziek bij kenners hoog aangeschreven, met name door de fantasierijke, speelse

componeerstijl, die van grote invloed is geweest op latere componisten.

De van oorsprong Napolitaanse componist werkte aan het hof van Parma, en

vervolgens in Rome, Frankrijk en Spanje. Hij was in zijn tijd een beroemd luitspeler

en componist die vooral furore maakt met toegankelijke dansmuziek en liederen.

 

Salamone Rossi ( 1570-1630 ), Joods-Italiaans componist en violist, werkte aan het

hof van Mantua en genoot hier hoog aanzien. Hij was van de grondleggers van de

Trio-sonate en liet een bescheiden maar belangwekkend oeuvre na.

 

Biaggio Marini ( 1594-1663), geboren in Brescia, was een Italiaanse viool-virtuoos en

componist. Zijn innoverende instrumentale composities waren van grote invloed op

latere barok-componisten.

 

Luigi Rossi ( 1597-1663) componeerde zijn opera ‘Orfeo” in opdracht van kardinaal

Mazarin in Parijs. Als succesvol Italiaans componist werd hij uitgenodigd om aan het

Franse hof met zijn eigen Italiaanse musici te werken.

‘L’Orfeo” werd een groot succes maar raakte later wat in de vergetelheid.

Sinds een aantal jaren wordt zijn muziek weer met veel succes uitgevoerd.

‘L’Orfeo” verklankt het beroemde verhaal van

Orpheus die afdaalt naar de onderwereld om zijn geliefde Eurydice terug te vinden.

Zijn verlies wordt op hartverscheurende wijze muzikaal verbeeld.

 


A.Vivaldi ( 1648-1741)

werd geboren in Venetie als zoon van een violist. Naast zijn priester-opleiding studeerde hij al jong muziek aan de kapel van San Marco. Hij ontwikkelde zich als virtuoos violist en componist van meer dan 400 meesterwerken. Hij wordt dan ook beschouwd als een van de grootste Barok- componisten.

Opmerkelijk is het feit dat hij veel van zijn muziek componeerde voor het Ospedale

della Pieta, een weeshuis voor arme kinderen in Venetië.

Evenals Falconieri maakte Vivaldi variaties op het ‘Folia’-thema.

Deze variaties zijn van later datum, en het is interessant te ontdekken dat met

hetzelfde thema als uitgangspunt een geheel ander soort compositie is ontstaan.

Waar Falconieri zich beperkt tot een aaneengesloten dans met louter speelse

variaties, diept Vivaldi de variatievorm uit in afzonderlijke, vaak virtuoze korte delen.

 

 

La Folia is een van de oudste muziekthema’s waardoor talloze componisten, waaronder

Falconieri , zich lieten inspireren.

Het is een van oorsprong Iberische dansvorm

waarvan alleen de akkoorden vaststonden en waarvan de melodie eindeloos kon worden gevarieerd. ‘Folia’ betekent letterlijk ‘gekte’, ‘dwaasheid’ en verwijst naar het vaak opzwepende karakter van de improvisaties en variaties op een akkoordenschema van 16 maten.