Programma

 

Wolfgang Amadeus Mozart

 (27 januari 1756 –  5 december 1791)

 

Messe in C-dur KV 337

  • Kyrie
  • Gloria

 Phantasie in F-moll KV 608

 

Messe in C-dur KV 337

  • Credo
  • Sanctus
  • Benedictus
  • Agnus Dei

Pauze 

 

Requiem in D-moll KV 626

Voltooid door Franz Xaver Süssmayr

Sanctus, Benedictus en Agnus Dei voltooid door Robert Levin

  Introitus

 I. Requiem

II. Kyrie

III. Sequentia

  • Dies irae
  • Tuba mirum
  • Rex tremendae
  • Recordare
  • Confutatis
  • Lacrymosa

IV. Offertorium

  • Domine Jesu
  • Hostias

 V. Sanctus

 VI. Benedictus

 VII. Agnus Dei

 VIII. Communio

 

De uitvoerenden

Laurens Kamerkoor

Het Laurens Kamerkoor uit Zwijndrecht is een kamerkoor dat op hoog niveau uitvoeringen geeft in binnen- en buitenland. Het koor staat onder leiding van Gabor van Os en Pieter van Breugel. Het koor bestaat uit ca. 32 zeer ambitieuze en goed geschoolde zangers.

Zie ook: www.laurenskamerkoor.nl

 

Gabor van Os

Gabor van Os (1974) werd geboren in Apeldoorn. Vanaf 1980 kreeg hij pianoles van Florita Çesnik en op vijftienjarige leeftijd ook van de Grieks-Amerikaanse concertpianiste Rita Bouboulidi. Hij heeft lange tijd gewerkt bij diverse koren als pianist en repetitor. Bij de Maasstedelijke koren begon de samenwerking met Henny de Snoo-van Breugel.

Gabor kreeg van Leo Aussems zijn eerste lessen op het gebied van muziektheorie en directie en volgde directiecursussen bij Leo den Broeder. Samen met Henny de Snoo-Van Breugel heeft hij in 2002 het initiatief genomen het Laurens Kamerkoor op te richten.

 

Pieter van Breugel

Countertenor Pieter van Breugel (1986) studeerde zang bij Carolyn Watkinson aan Codarts, Hogeschool voor de Kunsten te Rotterdam. Hiernaast volgde hij interpretatielessen bij Frans Huijts en Roberta Alexander.

Pieter treedt op als solist in oratoria, koorconcerten en kerkdiensten. Het repertoire varieert van oude muziek tot hedendaags. Ook is hij actief als koor- en ensemblezanger. Hij zingt onder andere in het trio Ammiccare, het in middeleeuwse muziek gespecialiseerde Ballata Ensemble, het Rotterdam Symphony Chorus en het Laurens Collegium Rotterdam onder leiding van Wiecher Mandemaker. Met dit laatste koor werkte hij samen met dirigenten als Jaap van Zweden en Frans Brüggen.

Pieter is zangpedagoog bij de Koorschool van Stichting Ars Musica en bij het Zwijndrechtse Laurens Kamerkoor waar hij ook sinds 2002 zingt. Hiernaast werkt hij als logopedist in twee logopediepraktijken in Zwijndrecht en Rotterdam.

 

De leden van het Laurens Kamerkoor

 

Sopranen

Alten

Hanna Alblas

Monique van Alphen

Caroline Biemans

Pieter van Breugel

Sylvia de Deugd

Inez van Driel

Marijke Groeneveld

Ria Haas

Ria Groeneveld

Philippa de Lorm

Marjan Meeuwissen

Marijke Kassels

Marleen van Os

Annemieke Klop

Henny de Snoo

Mirjam Roovers            

Annelies Speelman

 

 

 

Tenoren

Bassen

Ron Barsukoff

René Brant

Joost Hoevers

Albert Hofstede

Chris Meijer

Jan Kraaijeveld

Wim Nederveen

EvertRinkel

Gerard van der Ree

Paul Rinkel

Marc de Snoo

Jan Willem Spijkman

Bart-Jan Top

Richard de Vlaming

Mark Zwaan

 

 

     

 

Solisten

Sopraan - Mikae Natsuyama

Mikae Natsuyama is geboren in Japan. Daar heeft ze gregoriaans, klassieke zang, orgel en kerkmuziek gestudeerd. Mikae was ook actief in het organiseren van vele concerten gebaseerd op het liturgische repertoire.

In 1992 verhuisde zij naar Nederland om zich verder te ontwikkelen in de oude muziek. Aanvankelijk kreeg ze ensembletraining, toegespitst op vocale muziek uit de middeleeuwen, de renaissance en de barok bij Rebecca Stewart aan het Brabants Conservatorium in Tilburg. Daarna behaalde ze een kamermuziekdiploma en een MA “Oude Muziek Zang” aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar ze studeerde bij Marius van Altena, Thea van der Putten en Jill Feldman. Ze volgde diverse masterclasses en cursussen in muziek uit de middeleeuwen en de renaissance bij toonaangevende musici van dit repertoire in binnen- en buitenland.

Mikae zingt als solist en ensemblezangeres met verschillende gezelschappen die zich concentreren op repertoire uit de middeleeuwen tot en met de barok. Daarnaast is ze actief in de hedendaagse muziek. Ze heeft een brede, internationale concertervaring opgedaan. Momenteel concentreert Mikae zich in haar eigen concertpraktijk voornamelijk op repertoire uit de 11e-14e eeuw.

 Alt - Annette Vermeulen

Annette Vermeulen (mezzo) begon in 1989 een orgelstudie bij Arie Keijzer aan het Rotterdams Conservatorium. Na een paar jaar besloot zij over te stappen op zang als hoofdvak en studeerde, na bij Sylvia Schlüter, Hieke Meppelink en Maria Acda gestudeerd te hebben, in het jaar 2000 af bij haar docente Carolyn Watkinson.

Annette is als soliste regelmatig te horen in oratoria, liedrecitals, eigentijdse producties en kleine opera’s.

Zo was zij o.a. te horen in vele cantates, het ‘Weihnachts-Oratorium’ en ‘Johannes Passion’ van Bach, verschillende missen en het Requiem van Mozart, oratoria van Händel, Haydn en Mendelssohn, ‘Petite Messe Solennelle’ van Rossini, Requiem van Duruflé, ‘Dido and Aeneas’ van Purcell (als Dido, maar ook als Sorceress), het ‘Gloria’ en het ‘Introduzione e Gloria’ van Vivaldi, ‘Stabat Mater’ van Pergolesi, ‘In The Beginning’ van Copland, en meer.

Masterclasses volgde zij bij o.a. Susan Ormont, Hartmut Zabel, Philip Hüttenlocher en Hans Peter Blochwitz.

Ook verleende zij diverse malen haar medewerking aan radio-opnamen en zingt zij in de koren “Laurens Collegium Rotterdam” o.l.v. Wiecher Mandemaker en het “Nieuw Nederlands Vocaal Ensemble” o.l.v. Béni Csillag

 

Tenor - Jonatan Alvarado

Jonatan Alvarado is geboren in Argentinië. Hij studeerde modern gitaar aan het Conservatorio Martinez Zarate in zijn woonplaats. Kort daarna startte hij zijn bachelor orkestdirectie en compositie aan de Universidad Nacional de La Plata. Tegelijkertijd nam hij privézangles. Hij ontdekte toen de oude muziek tijdens het zingen van motetten van Bach onder leiding van Michelle Corboz. Kort daarna richtte hij zijn eigen barokorkest op waarmee hij verschillende Zuid-Amerikaanse premieres verzorgde van werken van Charpentier, Scarlatti en Telemann. Hij verzorgde de eerste Latijns-Amerikaanse uitvoering van de Johannes Passion, met authentieke instrumenten.  

Na een aantal jaren werken in Argentinië, wilde Jonatan zich verder bekwamen als continuospeler en zanger om te kunnen werken buiten het traditionele kader van dirigent, als ensembleleider. Hij ging hiervoor naar het conservatorium in Amsterdam. Hier behaalde hij een master in Early Music Singing bij zijn docenten  Xenia Meijer en Maarten Koningsberger, en Basso Continuo Met Tokkelinstrumenten bij de docenten Fred Jacobs en Thérèse de Goede. Hij specialiseerde zich in middeleeuwse en renaissance muziek bij Rebecca Stewart. Hij heeft het ensemble Seconda Pratica, gespecialiseerd in renaissance en barokmuziek van Iberisch en Latijns-Amerikaanse bronnen, opgericht en is deel van de muzikale leiding.  Jonatan treedt regelmatig op toonaangevende festivals voor oude muziek op.

Jonatan is ook geïnteresseerd in hedendaagse muziek. Hij is lid van het NJO voor jonge musici. Dit gaf hem de gelegenheid te werken met componist Steve Reich en sopraan Claron McFadden. Momenteel werkt hij aan zijn eerste cd en werkt hij mee aan educatieve projecten en masterclasses. Zijn eerste opname met Seconda Pratica verschijnt in oktober 2016.

 

Bas - Bram Trouwborst

Bram Trouwborst (1977) studeerde na zijn middelbare schooltijd eerst geschiedenis aan de Universiteit Utrecht, en later Ruslandkunde in Leiden. Pas veel later – in 2011 – besloot hij om een conservatoriumstudie te beginnen. Van 2011-2013 studeerde Bram Oude Muziek in Tilburg bij Ildiko Hajnal, waarna hij in 2013 werd toegelaten tot de Master ‘Advanced Vocal Ensemble Studies’ aan de Schola Cantorum Basiliensis  in Basel, Zwitserland. Deze Master rondde hij in 2015 “met distinctie” af. Momenteel wordt hij begeleid door Geert Berghs.

Naast solistisch werk in met name barok en klassiek repertoire, zingt Bram regelmatig in professionele koren zoals het Bachkoor Holland (o.l.v. Gijs Leenaars) en het Nederlands Kamerkoor. Grote voorliefde heeft echter het polyfone ensemblerepertoire uit de veertiende, vijftiende en zestiende eeuw. De vaste ensembles waar hij medewerking aan verleent (Cantores Sancti Gregorii, Cantores Martini – het solistenensemble van de Dom in Utrecht - en het Calliope Consort), specialiseren zich dan ook op dit gebied.

 

Organist - Rien Donkersloot

Rien Donkersloot werd in 1985 geboren te Rotterdam. Zijn eerste orgellessen kreeg hij van Arie van den Berg uit Barendrecht. Vervolgens studeerde hij bij Arjen Leistra. Rien behaalde als amateur reeds 1e, 2e en 3e prijzen op orgelconcoursen. Hij studeerde orgel aan het Rotterdams Conservatorium. In juni 2006 behaalde hij het diploma 1e fase cum laude, hoofdvakdocent was Bas de Vroome. Tevens behaalde Rien het diploma kerkmuziek. Hij studeerde voor het diploma 2e fase bij Ben van Oosten en Bas de Vroome. In juni 2008 sloot hij deze studie “cum laude” af. Hij volgde orgelcursussen bij Michel Chapuis, Andres Cea Galan, Harald Vogel, Olivier Latry, Zsigmond Szathmary en Thomas Trotter.

In 2003 won hij de 3e prijs op het orgelconcours voor studenten in Brielle. In 2004 won hij het orgelconcours te Leiden voor conservatoriumstudenten in de categorie romantiek/20e/21e eeuw. In september van 2005 won hij de 1e prijs op het orgelconcours voor studenten in Brielle.

 Rien is organist van de St. Joriskerk in Amersfoort en van de Laurentiuskerk in Mijnsheerenland. Verder heeft hij een uitgebreide lespraktijk en is hij actief als (koor)begeleider.